Foliering inte vad det låter som – men nästan 

26 juli 2020 Lily_Hansen

När man hör begreppet “foliering” och att man “folierar” bilen är det svårt att inte dra på smilbanden åt den bild som skapas i huvudet. Man riktigt ser framför sig hur de på verkstaden klär in hela bilen i aluminiumfolie. Ungefär sådär som man gjorde på maskerader, när man skulle klä ut sig till en utomjording eller någon från framtiden. Då var det glimrande aluminiumfolie som gällde. Och visst hade det varit en fantastiskt rolig syn att se en bil helt iklädd sådan folie? Glöm Google:s självstyrande bilar – här har vi den riktiga framtidsbilen! Skratta lite till åt det innan den riktiga definitionen av att foliera bilen avslöjas.  

 

Skydda lacken mot repor 

Sanningen är dock att man faktiskt använder sig av folie när man folierar bilen. Men det är naturligtvis inte aluminiumfolie av den sorten du har i en låda i köket, och det är inte heller så att man klär in hela bilen i det silverglittrande materialet. När man folierar bilen så behåller den sin nuvarande färg, om du inte vill byta färg förstås – det alternativet är möjligt, men du skyddar lacken från bland annat stenskott och fula repor. Foliering innebär med andra ord ett slags skal, en rustning om du så vill, som håller din bil långsiktigt vacker och estetisk.  

 

Effektivare än omlackering 

Är det någonstans man ska foliera bilen så är det nog i Småland. Det finns så otroligt mycket grusväg i Småland. Förrädiska grusvägar med mycket sten som stänker upp både på lacken och rutorna. Du kan ju såklart komma runt problemet med stenskador på bilen om du lackar om den kontinuerligt, men det tar både längre tid, är jobbigare och kostar mer pengar. Så se till att fixa en foliering i Växjö  så behöver du inte längre rädas de elaka och steniga grusvägarna genom Smålands skogar.  

Fler nyheter