Underhåll för optimala driftskostnader

15 oktober 2019 admin

Att hålla nere driftskostnaden på lastbilar är viktigt i en konkurrensutsatt bransch som lastbilstransporter. I fjärran nordliga land med höga kostnader för skatter och sociala kostnader har man redan svårt att hävda sig med länder som ligger närmare Europas stora marknader och har lägre lönekostnader. Därför gäller det att vända på varenda krona utan att ge avkall på den kvalitet man lärt kunder till svenska företag att förvänta sig. Optimalt underhåll på fordon är ett sådant område där man genom att vara lite smartare än andra kan ha lägre kostnader än konkurrensen oberoende av förutsättningarna i övrigt.

 

Optimalt underhåll

Optimalt underhåll är att åtgärda något strax innan det går sönder och orsakar höga kostnader. Om en viss del på en lastbil har en förväntad livslängd på 10 000 timmar ska den bytas efter 10 000 timmar. Väntar man tills den går sönder efter, säg, 11 000 timmar, så blir kostnaden för en stillastående bil någonstans längs med Europas vägnät plus en utkallad reparatör eller i värsta fall bärgare och ersättningsbil betydligt högre än bytet av en till synes väl fungerande del. Det gäller dock att veta vad man gör. Leverantören av lastbilen har ett rekommenderat intervall för åtgärder, men här finns mycket luft för att de ska tjäna mer på reservdelar.

 

 

Köp reservdelar själv

Det rekommenderas att göra en underhållsplan som baseras på leverantörens information, men tänk och planera själv också. Undvik att använda originaldelar utan hitta leverantörer som tillhandahåller högkvalitativa delar som har en känd livslängd. Det lönar sig att köpa lastbilsreservdelar i halland direkt från leverantör och inte verkstaden. Lägg dina underhåll så att en viss bil kan vara borta någon dag utan att det påverkar körscheman och åtaganden. Använd en mindre lokal verkstad där man kan ha direktkontakt med ägaren så att det finns ett personligt ansvar för kvalitet och kostnad för arbetet.

Fler nyheter