Vägen till den moderna bilen

25 november 2019 admin

De flesta känner till T-forden. Det var den första bilen som skapades på löpande band. Det är däremot inte den första bilen. Självgående landfordon har funnits ända sedan 1800-talet. De första bilarna som konstruerades var ångdrivna. Många hade idéer om ångvagnar men det var Richard Trevithick som byggde den första modellen omkring år 1797. Det dröjde sedan till ungefär år 1820 för dessa att sedan sättas i regelbunden trafik mellan städer. Den första vagnen med förbränningsmotor byggdes år 1862 av Étienne Lenoir. Denna drevs däremot på gas och det var inte förrän Ottomotorn uppfanns år 1878 som bensinmotorerna började konkurrera med de ångdrivna vagnarna.  

 

 

Bilen kommer till Sverige

 

Under den stora industriutställningen i Göteborg, augusti 1891, presenterades den första bensindrivna bilen i Sverige. Detta väckte mycket uppmärksamhet och nyfikenhet men det dröjde trots allt några år till innan nästa bil sågs i Sverige. År 1897 importerades en bil av Léon Bollées och visades upp på Allmänna konst- och industriutställningen. Runt den tiden importerades ytterligare en bil, också den av troligtvis fransk härkomst. I och med detta börjades det att experimenteras mer i landet med förbränningsmotorer, och bilar samt lastbilar började tillverkas. Volvo bildades år 1926 av Gustav Larson och Assar Gabrielsson som ett dotterbolag till SKF. Det var då de lyckades övertyga SKFs ledning om hur bra idé det skulle vara att tillverka bilar. I april 1927 kom de sedan ut med den första serietillverkade bilen.  

 

Framtidens bilar

 

Dagens bilar ser mycket annorlunda ut från de första som importerades till Sverige. Bilen har gått från något lyxigt till var mans ägodel. Det många frågar sig är hur framtidens bilar kommer att se ut. Utvecklingen går alltmer mot eldrivna fordon. Detta främst för att bromsa klimathotet. Än kommer det nog dröja innan elbilen slagit världsvitt. Men hybriderna har redan spridit sig till de mindre utvecklade länderna. 

Fler nyheter