Dags att besikta bilen?

05 februari 2020 patrick_pettersson

En ägare av en bil känner med största sannolikhet till att man då och då behöver besikta bilen. Besiktningen är till för att antalet olyckor i trafiken ska minskas och för att se till att bilen inte släpper ut för mycket ämnen som är skadliga för miljön. Men vad är det egentligen som kontrolleras på en besiktning? Hur kan man kontrollera bilen innan besiktningen för att slippa ombesiktning, och vad händer om bilen inte får godkänt på besiktningen? Det ska vi gå djupare in på i den här artikeln.

Checklista

Att det kan bli dyrt om ens bil inte går igenom en besiktning med ett godkänt betyg är inget att hymla med. Det som bilen inte får godkänt på måste nämligen fixas. I vissa fall måste även bilen ombesiktigas efter att felen lagats för att få godkänt. Även ombesiktningen kostar, vilket gör att det är smart att försöka se till att en sådan inte behövs. För att undvika att få underkänt på en besiktning och därmed riskera att behöva besikta bilen ännu en gång, är det därför smart att ta en titt på bilen innan besiktningen. På så sätt får man chansen att åtgärda felen innan besiktningen. Här kommer en checklista på vad som kan kontrolleras enkelt hemma. Under checklistan går vi djupare in på hur det går till.

  • Däckens mönsterdjup – 1,6 mm för sommardäck och 3 mm för vinterdäck
  • Belysningen – strålkastare, bromsljus, blinkers, varningsljus, lampan ovanför registreringsskylten
  • Oljenivån
  • Batteri – sitter det fast?
  • Backspeglar – är de hela och sitter fast?
  • Tutan
  • Säkerhetsbälten
  • Vindrutetorkare och spolare till spolarvätskan
  • Varningstriangel
  • Eventuell löstagbar dragkrok

På besiktningen kommer även saker på undersidan av bilen att kontrolleras som man dels måste vara expert på, men även behöver specialutrustning till. Detta råder därför experter att man ska överlåta till dem på besiktningen. Källa: Bilprovningen.se

Utsidan av bilen

Personalen på besiktningen kommer både att kontrollera insidan och utsidan av bilen, men vi börjar med att förklara vad som kontrolleras på utsidan.

Att bilens däck har ett visst mönsterdjup är något som kommer att mätas vid besiktningen, så det är något man kan börja med att mäta själv hemma. Det kan till exempel göras med en linjal eller tumstock. Det går även att använda sig av en femkrona om något vanligt mätverktyg inte finns hemma. Det görs genom att stoppa ner taket på femman i mönsterdjupet, och syns inte taket så är djupet minst 3 mm. Har bilen sommardäck ska mönsterdjupet minst vara 1,6 mm och om den har vinterdäck är det minst 3 mm som gäller. För att på smidigast och säkrast sätt mäta däcken är det viktigt att bilen står parkerad med handbromsen i. Det underlättar även att ha däcken vridna, och det gör man genom att vrida på ratten. Se sedan till att mäta flera olika ställen på varje hjul, för att kunna vara helt säker på mönsterdjupet.

Kontrollera belysningen

Belysningen testas smidigast om man är två, då den ena personen helt enkelt kan stå utanför bilen och se så att till exempel bromsljusen lyser när den andra personen trycker på bromsen. Men det är heller inga problem att kontrollera belysningen själv då det finns knep för detta.

Parkera till exempel bilen framför en garageport eller en ljus vägg med baken av bilen mot väggen. Börja sedan med att lägga växeln i friläge i en manuellt växlad bil, eller parkeringsläge i en automatväxlad bil. Dra även i handbromsen för säkerhetens skull. Gå sedan ut ur bilen och kontrollera så att lamporna där fram och bak lyser. Kolla sedan så att lampan ovanför registreringsskylten där bak lyser. När dessa lampor kontrollerats är det dags att se så att bromsljusen fungerar. Hoppa in i bilen och tryck på bromspedalen. Kolla sedan i backspegeln. Lyser det rött mot väggen från båda lamporna fungerar bromsljusen som de ska. Slå på helljuset och se så att det fungerar. Testa gärna detta då det är mörkt ute. Då syns ljusen bättre. Kontrollera även blinkersen genom att titta i backspegeln. Blinkar det mot väggen? Toppen, då fungerar även dessa! För att kika så att blinkersen där fram fungerar är det bara att vända på bilen och blinka igen. Alternativt lägga i handbromsen, för att sedan hoppa ur bilen och se så att de fungerar. Testa till sist bilens varningsblinkers så att de fungerar.

Hur kontrollerar man oljenivån?

Efter detta är det några saker under motorhuven som borde kontrolleras. Vi börjar med oljenivån. För att kontrollera oljenivån ska bilen ha varit avstängd en stund så att inte motorn är för varm. Dra sedan upp oljestickan och torka av den med papper. Stoppa sedan ned stickan igen och dra upp den ännu en gång. På stickan finns det två streck som visar vart oljenivån ska ligga. Ligger nivån mellan de två strecken så är oljenivån som den ska. Skulle nivån ligga under strecket är det dags att fylla på mer olja. Se i så fall till att rätt olja används, det kan man till exempel få reda på genom att kolla i bilens instruktionsbok. Det finns även hemsidor där man kan skriva in bilens registreringsnummer för att få upp förslag på olika oljor som passar. Innan motorhuven stängs är det smart att kika så att batteriet sitter fast. Sitter det fast ordentligt är det dags att gå vidare med kontrollen.

En sista koll på utsidan

Efter att däck, lysen, batteri och oljenivå har kontrollerats kan det kanske vara skönt att bocka av några smidigare moment. Att ta en titt på backspeglarna till exempel är ett sådant. Det görs enkelt genom att kolla så att de sitter fast och fungerar. Det vill säga att de ger en bra sikt. Är det så att bilen har en löstagbar dragkrok är det även smart att kolla så att den fungerar. Se sen till att ta med dragkroken och eventuell nyckel till besiktningen. Känns det oklart hur den löstagbara dragkroken fungerar är ett tips att kontakta tillverkaren och be denne om hjälp.

Insidan av bilen

Efter att ha kontrollerat utsidan av bilen är det dags för insidan. Börja med att kika så att alla säkerhetsbälten går att knäppa. Vill man underlätta besiktningen något kan man även sätta fast bältena i bilens baksäte.

Efter bältena kan man gå vidare med att kolla så att vindrutetorkarna fungerar, samt att det inte är några problem med att spruta ut spolarvätskan. Passa även på att trycka på tutan för att se så att den fungerar. Det är nämligen också en funktion som kommer att testas på besiktningen. Fungerar det som det ska är det en sista viktig sak att kolla, och det är att se till så att det finns en varningstriangel i bilen. För att underlätta besiktningen är det ett smart tips att lägga den synligt i bilen.

Vad händer om bilen inte klarar besiktningen?

Om bilen inte klarar besiktningen måste felen åtgärdas. Det finns dock olika krav beroende på hur stora felen är. De vanligaste resultaten bilen kan få är godkänt, underkänt, notering, körförbud eller underkänt med krav på efterkontroll. Om du behöver besikta bilen en gång till för att få godkänt beror helt på resultatet. Får du godkänt är det bara att köra vidare utan problem, men får du körförbud eller underkänt med krav på ombesiktning måste bilen godkännas vid en ny besiktning för att få köra vidare som vanligt.

Underkänt

Om bilen får resultatet underkänt ska felen åtgärdas snarast. Det finns dock inget krav på att bilen måste besiktas en gång till för att få godkänt, utan man förväntas fixa felet så snart som möjligt. Bilen får inte köras mer än vad som krävs för att ta sig till platsen där felen ska åtgärdas. Om personalen på besiktningen hittar samma fel vid nästa kallelse till besiktning kommer bilen att få underkänt med krav på ombesiktning. Då måste felet åtgärdas snarast och sedan köras tillbaka till besiktningen för ytterligare en kontroll. Även om det skulle vara så att man blir stoppad i en poliskontroll efter att ha fått underkänt och felet inte är åtgärdat, måste bilen in på ombesiktning.

Underkänt med krav på efterkontroll

Får bilen underkänt med krav på efterkontroll innebär det att den inte får köras mer än nödvändigt innan anmärkningarna som bilen fick är fixade. Efter att felen har åtgärdats måste bilen besiktas ännu en gång för att inte få körförbud. Vid den här besiktningen läggs fokus på att felen är åtgärdade. Man har en månad på sig att åtgärda felen och ombesiktiga bilen. Går det mer än en månad får bilen körförbud och får då endast köras den kortaste sträckan till verkstaden eller till besiktningen. Skulle bilen inte ombesiktas på mer än två månader räcker det inte längre med bara en efterkontroll. Då kommer bilen behöva gå igenom en ny full besiktning för att få godkänt. Källa: Bilprovningen.se

Körförbud

Skulle det vara så att bilen har alldeles för allvarliga fel kan den få körförbud. Då får den inte köras från besiktningen, utan måste bärgas till ett reparationsställe. När bilen har reparerats får den dock köras tillbaka till besiktningen för ombesiktning, men den får endast köras dit och det ska ske på en sträcka som är så kort och lämplig som möjlig.

Notering

Får bilen en notering är det ett fel som har upptäckts, men felet är inte tillräckligt stort för att behöva åtgärdas. Det görs dock en notering för att ge bilens ägare en möjlighet att åtgärda felet.

När måste bilen besiktas?

Fram till inte allt för länge sen var det sista siffran på bilens registreringsnummer som avgjorde när bilen skulle besiktas. Efter den 20 maj 2018 är det dock ett nytt system som avgör när bilen ska besiktas, ett system som innebär att nästa besiktning baseras på när den senaste besiktningen gjordes. Hur ofta bilen måste besiktas beror därför på hur lång tid det var sedan den var inne på besiktning förra gången, men det beror även på hur länge bilen varit i bruk. Efter att bilen tagits i bruk för första gången ska besiktning ske inom 3 år. Efter den besiktningen har bilen 2 år på sig att besiktas. Efter att bilen besiktas andra gången är det 14 månader som gäller, och sedan fortsätter det så. Så är bilen minst 5 år gammal ska den besiktas inom 14 månader från den senaste besiktningen. Är man osäker är det smidigt att skriva in sitt registreringsnummer på en hemsida för ett företag som utför besiktningar. Då visas information om när bilen senast måste vara besiktad.

Övriga kontrollpunkter på besiktningen

Utöver de saker som är smidiga att kolla över hemma finns det flera övriga saker som kollas under besiktningen. Allt från lampor som varnar för fel till en miljökontroll.

Under bilen kontrolleras det att undersidan inte är skadad eller rostar. Det kontrolleras även att bromsarna inte är rostiga. Detta görs eftersom rost kan leda till att något går sönder och gör så att bilen inte längre är säker att köra. Personalen på besiktningen kommer även kika så att inte motorn läcker olja och att motorn verkligen sitter fast. Växellådan, kopplingen, styrsystem och fjädringen är andra saker som kontrolleras under bilen.

Det genomförs också en provkörning under besiktningen. Den är till för att besiktningsteknikern ska kunna testa saker som att bromsarna fungerar och att hastighetsmätaren stämmer. När kontrollen av bromsarna görs testas till exempel avståndet mellan golvet och pedalen. Det kollas även att bromsarna är tillräckligt starka och fungerar på både höger- och vänstersidan. Är man nyfiken på att lära sig mer om sin bil och har frågor att ställa kan man åka med under provkörningen.

Miljökontroll

Miljökontrollen består dels av en elektronisk miljökontroll som görs så på bilar från 2002 om de drivs av bensin, och på bilar från 2004 om de drivs av diesel. Den görs med hjälp av ett verktyg som kopplas in i bilen. Då lokaliseras felkoder som påverkar utsläppet från bilen. Om bilen har felkoder måste de fixas och det kan man få hjälp med av en bilverkstad. Detta behövs för att bilen ska få godkänt. Utöver den elektroniska miljökontrollen kontrolleras även andra saker. Till exempel mäts koldioxidhalten och bullernivån. Är bilen dieseldriven kontrolleras det att det inte finns för mycket smutspartiklar i avgaserna. Även lambdavärdet mäts under besiktningen. Lambdavärdet är ett värde som räknats ut på förhållandet i vikt mellan luft och bränsle. Källa: Besikta.se

Förbesiktning

Vill man vara helt säker på att bilen inte kommer behöva en ombesiktning går det att göra en förbesiktning. Det kan många verkstäder hjälpa till med. Det är inte nödvändigtvis billigare än en ombesiktning, men har man till exempel en gammal bil och är osäker på om den verkligen kommer få godkänt, eller verkligen inte vill riskera att behöva besikta bilen en gång till, så är det ett alternativ som finns att tillgå. På förbesiktningen kollas samma saker som kontrolleras på besiktningen, vilket innebär man får hjälp av en expert med att se över även de saker som är svåra att kontrollera själv hemma.

Fler nyheter